|
Wajah kegembiraan setelah selesai membentang dengan sijil masing-masing |
|
Rakan-rakan pemakalah senegara -izat, awg, egmal, norsarihan dan Dr Norhayatie |
|
Bersedia untuk membentang ... |
Kertas
kerja yang dibentangkan
bertajuk Analisis Kesopanan Bahasa Leech
(1983) dan Grice (1975) : Manifestasi Pola dan Struktur Kesopanan Bahasa dalam
Peristiwa Melunas Rindu merupakan
kajian yang menekuni bahan Komsas dari sudut pragmatik. Kajian ini telah
menemukan suatu metode untuk memanifestasikan kesopanan bahasa berlandaskan
kombinasi dua model kesopanan. Walaupun kedua-dua model kesopanan ini
digagaskan oleh sarjana Barat, iaitu Leech dan Grice, namun maksim-maksim
kesopanan yang diketengahkan oleh kedua-dua sarjana mampu mengungkai aspek
kesopanan bahasa yang terdapat dalam novel Melunas
Rindu karya Hartini Hamzah. Antara maksim yang digagaskan adalah seperti
Maksim Kebijaksanaan, Kedermawanan, Simpati, Persetujuan dan Sokongan (Leech)
manakala maksim Kualiti dan Cara sebagaimana yang diuatarakan oleh (Grice). Aspek
kesopanan berbahasa dilantunkan oleh watak-watak yang beraksi dan berdialog
dalam novel ini secara terperinci selain memperlihatkan penggunaan kata,
ungkapan dan ayat yang berpadanan dengan maksim-maksim kesopanan. Hasil dapatan
memperlihatkan maksim-maksim Leech dan Grice dapat memberi dampak dan
menyerlahkan kesopanan berbahasa dalam novel ini selain membuktikan sesuatu peristiwa
komunikasi yang berlangsung sebenarnya memerlukan kombinasi pelbagai maksim
kesopanan. Struktur peristiwa kesopanan berbahasa dalam novel ini pula didapati
bervariasi kerana bergantung pada objektif komunikasi. Kajian ini turut
memaparkan kepentingan aspek kesopanan berbahasa untuk didedahkan kepada
generasi muda khususnya mereka yang masih dibangku sekolah agar mereka
membudayakannya dalam kehidupan.
Kertas kerja lain yang
mencakupi tema bahasa yang menarik ialah kertas kerja
yang bertajuk Nilai-Nilai dalam
Peribahasa dan Peristiwa Masa Kini yang dibentangkan oleh Oktavianus dari
Universiti Andalas berdasarkan peribahasa yang terdapat di Indonesia. Kajian
ini mengungkai peranan peribahasa
sebagai sebahagian daripada kekayaan kebudayaan sesebuah etnik dan kerelevannya
dengan peristiwa semasa bertitik tolak daripada pandangan yang menyatakan
peribahasa sudah tidak relevan malahan ada antaranya yang sudah berlalu seiring
dengan kepantasan pergerakan waktu dewasa ini. Justeru, kajian ini cuba menghuraikan
kemunasabahan dan metode untuk mengusai dan mendekonstruksikan nilai-nilai yang
terkandung dalam peribahasa sebagai khazanah bangsa yang bernilai dengan
peristiwa masa ini dari sudut pragmatik dan semantik. Hasil dapatan kajian ini
mendapati bahawa nilai-nilai yang terkandung dalam peribahasa masih relevan
dengan peristiwa semasa dengan cara memahami makna literalnya, makna
tersirat berdasarkan konteks dan menilai unsur didaktik yang terkandung dalam
peribahasa tersebut termasuklah mendekonstruksi peribahasa yang berunsur
negatif kepada yang bersifat positif.
Misalnya, peribahasa habis manis
sepah dibuang masih relevan dengan situasi semasa dan biasa berlaku dalam
masyarakat. Walaupun peribahasa ini mengandungi nilai negatif tentang sikap
manusia yang tidak mengenang budi, tetapi peribahasa ini dapat
didekonstruksikan menjadi janganlah habis
manis, sepah dibuang atau tidak baik
habis manis sepah dibuang. Ringkasnya, dapat disimpulkan bahawa peribahasa
merupakan kato pusako (kata pusaka)
yang dimiliki bangsa-bangsa di dunia dan media yang menyimpan dan melestarikan
nilai-nilai yang dapat dijadikan pedoman hidup sepanjang zaman. Peribahasa juga
simbol kemagisan yang mewarnai kehidupan masyarakat Melayu sejak dahulu kala
yang persis didalamnya padat dengan siratan makna yang memberi gambaran minda
masyarakat Melayu yang tak lapuk dek
hujan dan tak lekang dek panas.
No comments:
Post a Comment