Sunday, 15 November 2015

Realisme Magis dalam Ensera Marga Timur St Anrhony-Dewan Sastera November 2015.



Realisme Magis dalam Ensera Marga Timur dr St Anthony
Oleh : Sara Beden



Ensera Marga Timur dr St Anthony (EMTSA) merupakan sebuah lagi karya yang terhasil daripada pengalaman melalui penyelidikan. Menurut Jong Chian Lai (2009), novel ini terhasil daripada sumber pembacaan beliau terhadap novel One Hundred Years of Solitude (OHYOS) atau Sumpah Tujuh Keturunan (terjemahan) karya novelis tersohor Amerika Latin, iaitu Gabriel Garcia Marquez. Hasil daripada pembacaan terhadap novel ini, beliau mencipta ceritanya sendiri dan lahirlah novel EMTSA.
                Berhubung dengan peranan dan kesan pembacaan atas kreativiti, A. Samad Said (1987: 24), menyatakan bahawa “... melalui pembacaan, dapat mendorong seseorang pengarang memikir ceritanya sendiri. Tegasnya setelah membaca beberapa buah novel serta mengetahui jalan ceritanya dengan mudah seseorang penulis memikirkan beberapa cerita yang boleh dibentuknya sendiri”. Pandangan ini menjelaskan bahawa pembacaan yang dilakukan pengarang  menyumbangkan sumber pengalaman berharga yang dapat mencetuskan idea untuk membentuk dan mencipta karyanya dengan cara tersendiri.
                Pembacaan Jong Chian Lai terhadap novel  OHYOS mempengaruhi penciptaan beliau dalam EMTSA ini. OHYOS merupakan sebuah fiksyen ciptaan Gabriel Garcia Marquez yang membawa aliran realisme magis. Novel ini diterbitkan di Buenos Aires  pada tahun 1967 dan telah menggemparkan dunia sastera di Barat.  Ungku Maimunah (1996: 22) menyatakan:
Novel tersebut dianggap  sebagi sebuah total novel, sebuah karya terbesar yang pernah terhasil dari bumi Amerika Latin dan merupakan karya agung abad ke-20 ini, dan merupakan karya yang paling banyak diperkatakan dalam seluruh kesusasteraan Amerika Latin. Lebih dari itu OHYOS dianggap sebagai kemuncak sumbangan Garcia kepada bentuk realisme magis.

                OHYOS merupakan sebuah novel yang memparodikan sejarah Colombia, iaitu peristiwa berdarah yang dikenali sebagai Pembunuhan Beramai-ramai Cienaga 1928 yang berlaku di Santa Maria Colombia. Sohaimi Abdul Aziz (2002: 148) menyatakan:
“Unsur sejarah yang telah dibawa masuk oleh Marquez ke dalam OHYOS telah melalui proses dikanonisasi, iaitu ia telah diputarbelitkan, ditokoktambahkan dan difiksikan. Proses dikanonisasi dilakukan melalui teknik parodi ironik. Peristiwa Pembunuhan Beramai-ramai Cienaga 1928 telah diparodi dan diironikkan dalam OHYOS”.

                Pandangan ini jelas membuktikan bahawa OHYOS merupakan sebuah karya metafiksyen historiografik kerana sudah diparodikan dengan teknik parodi ironik, iaitu teknik yang digunakan untuk mengaburkan hubungan sejarah dan fiksyen dengan mendekonstruksikan sumber lama dan melahirkan sesuatu yang berkontradik di samping menyindir secara halus. Sohaimi Abdul Aziz (2002: 147), turut menyatakan bahawa  “Metafiksyen historiografik merujuk kepada simulakrum, iaitu salinan yang sempurna yang tidak mempunyai sumber asal dan kesimulakrumnya itu jelas apabila unsur sejarah yang dibawa masuk itu telah diputarbelitkan, ditokok tambah dan difiksikan. Justeru, sudah tidak ada lagi hubungan dengan sumber asal”.
                EMTSA juga sebuah karya metafiksyen historiografik kerana pengarang  telah mendekonstruksi dan memfiksyenkan unsur sejarah sebenar tentang Rentap semasa penjajahan James Brooke di Sarawak. Novel ini mengambil latar tahun 1800-an, iaitu semasa pemerintahan James Brooke sehinggalah selepas merdeka. Dalam sejarah penjajahan Brooke di Sarawak, Rentap merupakan penentang yang hebat kerana beberapa kali serangan yang dilancarkan Inggeris gagal menawan Rentap. Serangan pertama pada bulan Jun 1857 di Bukit Sadok yang merupakan kubu kuat Rentap telah gagal. Begitu juga dengan serangan kedua pada tahun 1858 yang turut membawa kegagalan kepada pihak Inggeris. Namun dalam serangan kali ketiga pada 28 Oktober 1861, pihak Inggeris telah berjaya mengalahkan Rentap kerana kesilapan Rentap sehingga hilang ramai pengikutnya. Rentap berjaya melarikan diri ke ulu Sungai Entabai sehinggalah meninggal dunia (Buyong Adil 1981: 68-77).
                Peristiwa dan fakta sejarah tentang Rentap inilah yang dimuatkan pengarang dalam EMTSA tetapi telah  difiksyenkan dengan mengangkat Rentap sebagai pahlawan yang hebat dan dikatakan tidak dapat dikalahkan Inggeris sebaliknya Rentap yang menjadi penjajah sehingga Inggeris tunduk kepadanya dan menuruti semua kemahuan Rentap. Rentap dalam EMTSA ditampilkan pengarang dengan transformasi dari segi pemikiran, aksi dan sikap yang baharu dan tidak lagi menentang Inggeris dengan kekerasan. Unsur sejarah sebenar telah difiksi dan diselewengkan pengarang kerana dalam sejarah, setelah serangan kali ketiga Rentap telah kalah dan berundur. Dalam sejarah juga, Rentap sering menentang Inggeris dengan kekerasan dan pemberontakan bukannya dengan kuasa minda, kuasa magis  dan kebijaksanaan sebagaimana yang dibentuk dan difiksikan oleh pengarang dalam EMTSA.
                                Novel ini merupakan karya pengarang yang memperlihatkan ciri pembaharuan dengan pelbagai teknik dan tidak berplot. Menurut Panel Penilai Hadiah Sastera Kreatif Budaya Sarawak 2003/2005:
 Novel ini tidak mempunyai pembahagian bab. Episod-episod dicantum-cantum tanpa susunan seolah-olah tidak berplot. Sarat dengan pelbagai teknik, unsur budaya, ritual, mitos dan kepercayaan. Diselitkan unsur-unsur sejarah dan imaginasi untuk mengangkat Rentap sebagai tokoh lagenda ternama di Sarawak. Novel ini tidak memberi fokus kepada watak tetapi lebih kepada peristiwa. Dari segi bahasa pula agak menarik dan banyak menggunakan bahasa Iban.

Pengarang menghadirkan  subjek yang lebih menyeluruh dan mencakupi pelbagai bidang seperti politik, feminisme, pengorbanan, penentangan, penindasan, ekonomi, perlanggaran adat, penjajahan baru, budaya, politik, kebijaksanaan, kuasa magis dan marin arkeologis dalam novel ini. Subjek politik dihadirkan secara tersirat sebagaimana  yang diperanankan watak Rentap. Hal ini menggambarkan bangsa Timur juga mempunyai kuasa  untuk maju dan mengecapi pembangunan walaupun pada era 1800-an. Oleh itu, pengarang telah meletakkan pahlawan Iban sebagai pejuang yang dapat mengalahkan pemerintahan Tuan Brooke di Kepulauan Borneo dengan adanya kekuasaan yang disalurkan melalui kuasa magis, kuasa minda dan keajaiban yang dimiliki Rentap. Tuan digambarkan tunduk dan mengikut kemahuan Rentap bagi mengelakkan bangsa Barat mendapat malu. Segala kemahuan Rentap telah dipenuhi Tuan walaupun Tuan mendapat tentangan hebat daripada bangsanya di Barat.
                Pengarang juga  menghadirkan subjek tentang golongan terpinggir atau bawahan yang bangun menentang kuasa Barat yang rakus menjajah manusia Timur. Pertentangan  wujud antara kedua-dua  golongan ini kerana perbezaan pandangan dan tujuan masing-masing. Penentangan oleh golongan terpinggir yang terdiri daripada manusia Timur yang diwakili etnik Iban kali ini dilakukan dengan menggunakan kuasa minda dan kuasa magis yang diperturunkan dewa-dewi kayangan bagi menggambarkan keagungan dan kepahlawanan manusia Timur dan sekaligus mengangkasakan tamadun Timur. Pertentangan dalam novel ini juga dapat diertikan sebagai pertentangan pendapat antara manusia Timur dan Barat tentang kuasa, penjajahan, ekonomi, politik, kehidupan dan kemanusiaan serta pengorbanan.
                 Pertentangan disampaikan pengarang secara tersurat dan tersirat dengan teknik penceritaan yang berkesan. Penentangan turut dilakukan demi kemajuan dan pembangunan bangsa Timur. Kuasa Barat yang datang ke Timur secara tradisinya bertujuan untuk menjajah dan mengeksploitasi ekonomi dengan mengikis keuntungan dari dunia Timur untuk dibawa ke Barat.  Secara langsung pengarang menghadirkan subjek pembangunan yang dipentingkan manusia Timur melalui Rentap. Manusia Timur digambarkan mempunyai aspirasi mahu membangun dan maju walaupun pada era 1800-an. Perkara seperti inilah yang membawa kebangkitan dan penentangan oleh manusia Timur yang diwakili Rentap agar penindasan terhadap ekonomi oleh penjajah Barat dapat disekat demi kemajuan dan pembangunan bangsa Timur.
 EMTSA merupakan rekaan Jong Chian Lai khas buat khalayak yang mahu berfikir tentang persoalan yang hendak disampaikan. Pengarang menggunakan aliran realisme magis  sebagai narasi penciptaannya.  Novel ini merupakan cereka mimpi, halusinasi, cereka beralasan dan fantasi dalam dunia real dan unreal  yang dibaurkan pengarang dalam menyampaikan idea dan gagasannya. Laman web Wikipedia  mendefinisikan aliran realisme magis  seperti berikut:
Magic realism is an aesthetic style or genre in literature in which magical elements are blended in to a realistic atmosphere in order to access a deeper understanding of reality. These magical elements are explained like normal occurrences that are presented in a straight forward manner which allows the “real” and the “fantastic” to be accepted in the same stream of thought.[1]

                Realisme magis adalah cantuman dua kata iaitu realism dan magic. Realisme asalnya adalah satu aliran yang dianuti oleh satu gerakan sastera bermula awal abad ke-19. Ia diaplikasikan kepada prosa yang memaparkan ilusi kehidupan yang mencakupi persekitaran yang para watak dan segala keperihalan yang realistik iaitu yang munasabah. Magic pula merujuk pada jalinan unsur-unsur fantasi, mitos dan legenda. Dalam konteks mitos dan legenda inilah banyak dongengan dengan cerita pari-pari, manusia boleh terbang, kematian dan tragedi yang menakjubkan dan makhluk-makhluk yang di luar alam nyata. Unsur supernatural juga digabungkan sehingga penampilan keluarbiasaan ketara sekali. Langgam penceritaan digembar-gemburkan, dilebih-lebihkan sehingga lebih fantasi, lebih sensasi dan karutnya menyimpang dari dunia nyata. Gabungan realism dan magic inilah lahirnya aliran realisme magis (Shahnon Ahmad 2002: 129-131).
                Aliran ini menggariskan ciri-ciri seperti hubungan sebab musabab yang kurang ditaati, peristiwa ke peristiwa jelas namun ada unsur remang, peristiwa masa kini bertindih dengan masa silam, adanya hubungan dengan unsur magis, mitos, legenda dan falsafah, perwatakan diperkait dengan latar dan  sejarah, banyak deskripsi fikiran daripada fizikal, latar sosial mempengaruhi perkembangan jalur cerita/pemikiran dan sering terjadi pertentangan. Realisme magis digunakan pengarang untuk menutup pemikiran politik kerana persoalan politik terselindung dalam situasi unreal supaya protesnya tidak ketara. Ciri-ciri inilah yang mewarnai dan mendominasi novel EMTSA sebagai sebuah karya yang beraliran realisme magis.
                 Dalam EMTSA pengarang mengemukakan peristiwa pada masa kini, iaitu selepas merdeka bertindih dengan masa silam iaitu sekitar tahun 1800-an atau sebelum merdeka iaitu pada zaman penjajahan James Brooke iaitu sekitar tahun 1841. Peristiwa cicit Mem iaitu Edward Blair Jr yang berada di tengah laut iaitu di Selat Melaka pada masa kini atau selepas merdeka untuk mencari khazanah bangsanya dibaur dan diselangselikan dengan kisah zaman silam iaitu kisah Mem yang memulakan kehidupan di gereja St Anthony, Brooklyn melalu imbas kembali cicitnya. Kemudian, peristiwa masa kini tentang Edward Blair Jr dibaurkan dengan imbas kembali Mem tentang zaman silam iaitu kisah Mem dan Rentapdi kepulauan Borneo. Peristiwa zaman kini berselang seli dengan peristiwa zaman silam yang diimbas kembali oleh Mem dan cicitnya Edward Blair Jr membauri novel ini dari awal sehingga ke akhir cerita. Peristiwa ini dapat diperkait  dengan latar masa yang sengaja dibentuk pengarang. Pertindihan peristiwa masa kini, silam dan lampau (melalui imbas kembali) merupakan ciri karya yang beraliran realisme magis.
                Peristiwa tersebut berkeadaan begitu kerana plot yang tidak kronologis atau pun lebih tepatnya bersifat jungkir balik. Cerita yang dipaparkan tiada urutan masa dan latar tempatnya juga tidak tetap. Zaman kini berlatarkan dunia Barat  dan Kepulauan Borneo yang sudah mengecapi kemajuan dan kecanggihan selepas merdeka. Zaman silam pula berlatarkan gereja St Anthony di Brooklyn, kadang-kadang di Kepulauan Borneo dan ada kalanya dunia sebayan, iaitu dunia selepas mati bagi masyarakat Iban melalui mimpi dan halusinasi Mem. Zaman lampau melalui imbas kembali Mem kebanyakannya berlatarkan dunia fantasi seperti dunia dewa-dewi, dunia mimpi dan dunia realiti di rumah panjang Kerangan Panggil dan di  Kepulauan Borneo. Pengarang memanfaatkan teknik imbas kembali dengan semaksimumnya dalam novel ini agar penceritaan menjadi lebih berkesan.
                Plot novel bertindih dan berselang seli dan kadang-kadang mengelirukan pembaca. Latar dan peristiwa yang bertindih dalam novel ini amat menuntut pembacaan yang teliti. Jong Chian Lai (2009), menegaskan bahawa pemaparan novel ini adalah dalam bentuk akrostik atau puzzle bergambar yang disengajakan untuk mencabar diri beliau dan secara tidak langsung mencabar pemikiran pengkritik. Beliau menulis novel ini tanpa bab-bab, berselang seli dengan penampilan plot dan subplot yang mengelirukan pembacaan. Pengarang memperlihatkan teknik keterpecahan seperti dislocation[2] kerana latarnya tidak tetap.
                Pengarang mendeskripsi dunia fantasi tatkala mengisahkan kebesaran dan keajaiban dewa-dewi yang diagungkan kaum Iban sehingga dapat menyediakan mimpi kepada mereka untuk ke Panggau Libau. Panggau Libau ialah tempat di antara langit dan bumi yang menjadi tempat kediaman dewa-dewi dalam masyarakat Iban (Jimmy Donald 1998: 1). Kadang-kadang dunia realiti zaman silam dibaur dan dikaburkan dengan dunia halusinasi Mem, iaitu Mem ke dunia sebayan iaitu, dunia selepas mati dalam kepercayaan masyarakat Iban ketika  duduk di kerusi goyang. Sesungguhnya novel ini lebih sarat dengan deskripsi fikiran atau minda melalui unsur mimpi dan penceritaan tentang dunia kayangan dewa-dewi  dan kemagisan Rentap dibandingkan dengan fizikal.  Deskripsi ini disampaikan pengarang dengan menggunakan teknik monolog dalaman melalui watak Mem Rosalinda yang dominan penggunaannya dalam novel ini.
                Unsur-unsur magis dan mitos  dibaurkan pengarang dalam novel ini untuk menonjolkan legasi kepahlawanan  dan keperwiraan Rentap dalam menghadapi penjajah Barat yang bermotif untuk keuntungan dan penindasan. Kuasa magis yang dimiliki Rentap menggerunkan orang Barat, apatah lagi disaratkan dengan mitos sehingga Rentap menjadi legenda dalam masyarakat Iban dan disanjung tinggi. Pengarang berbuat demikian adalah untuk mengangkat maruah dan menonjolkan daya keintelektualan pemikiran yang tinggi kepada bangsa yang selalu menjadi fokus penciptaan beliau khasnya golongan terpinggir.
                Novel yang beraliran realisme magis juga memaparkan watak yang berkaitan dengan latar dan sejarah seperti watak Rentap dan Tuan yang memang wujud dalam sejarah dan latar zaman silam di Kepulauan Borneo tetapi didekonstruksikan dengan jalinan yang halus. Di samping sarat dengan elemen mitos dan unsur magis  novel yang beraliran ini juga ada falsafah.  EMTSA mengutarakan falsafah tentang bangsa yang berjiwa besar dan berani ialah bangsa yang tahu menghargai budaya dan  tradisinya sendiri termasuklah  berjati diri tinggi.  
Pengarang menghadirkan unsur magis yang pekat dalam novel ini. Rentap sebagai pahlawan agung diberi kuasa magis melalui  batu-batu azimat seperti emplias, ratai dan jerenang[3]. Batu-batu ini ada kuasa magis untuk memberi kekuatan, kegagahan, keberanian dan kebijaksanaan yang luar biasa kepada Rentap. Batu emplias ada kuasa magis untuk menjadikan Rentap kebal atau tidak lut senjata api. Askar-askar Inggeris pernah menembak curi Rentap dengan senapang tetapi tubuhnya digambarkan tidak lut dan askar-askar itu terkencing berdiri kerana ketakutan. Kemudian Rentap ditembak dengan meriam dan mengena belakangnya Rentap bangkit dan menjadi gergasi lalu mengangkat meriam lalu dihantar ke Groove (Jong Chian Lai 2009: 418). Batu ratai pula menyalurkan  kekuasaan kepada tubuh Rentap iaitu memberikan kekuatan atau tenaga luar biasa kepadanya. Batu jerenang yang dililit dipinggang Rentap menjadikan bangsa Iban lebih bijaksana seperti Rentap sehingga boleh mengalahkan Tuan. Magis ini menggambarkan bangsa Iban sebagai bangsa yang terlebih dahulu menciptanya iaitu diperturunkan dewa-dewa dari Panggau Libau.
                Ilang atau pedang kepunyaan  Rentap juga mempunyai kuasa magis kerana ombak menjadi besar dan cuaca menjadi buruk apabila rakan Edward Blair iaitu Charles Johnson menyatakan itu pedang palsu. Badan Edward Blair pula menjadi kaku apabila memegang ilang itu. Kemudian Edward Blair Jr  berasa semangat Dewa Keling  meresap ke dalam badannya sebelum pengsan dan bermimpi bertemu Dewa Keling. Contohnya dapat diteliti dalam petikan berikut:
Edward Blair Jr menjulang ilang itu. Sinar mentari terpercik dari bilahnya yang berkilat itu. Semacam satu semangat yang meresap ke dalam tubuhnya. Dia begitu lama terpegun sambil tercegat di situ seperti Dewa Keling Aji Berani ...
                                                                 (Jong Chian Lai 2009: 78)

                Peti yang tenggelam bersama Royalist III juga mempunyai kuasa magis. Apabila dibuka, angin menerpa keluar dan kedengaran bunyi engkurumong, bebendai dan gong[4] seperti muzik ajaib yang dibawa pedagang Gipsi dalam novel OHYOS. Bunyi muzik ini telah mengkhayalkan kru-kru kapal Rentap. Hikayat Rentap juga ada kuasa magis kerana kalis air dan masih sempurna walaupun tenggelam beratus-ratus tahun. Pokok kayu malam di rumah panjang Kerangan Panggil  di Kepulauan Borneo juga diberi kuasa magis kerana pandai bersuara dan dapat memakbulkan doa orang yang tidak mempunyai anak.
                Selain unsur magis, pengarang turut menghadirkan unsur mitos bagi memperkukuh elemen realisme magis dalam novel ini. Tambahan pula beliau juga membuat rujukan terhadap buku Hikayat Keling Gerasi Nading oleh Jimmy Donald yang menceritakan legenda dan cerita-cerita kaum Iban. Jimmy Donald (1998: xi) menyatakan bahawa “Hikayat ini merupakan legenda Iban yang paling tua dan diturunkan secara lisan daripada generasi ke generasi”. Hikayat ini mengisahkan riwayat hidup Keling iaitu anak Jenuring Nading yang tinggal di Panggau Libau iaitu benua antara langit dan bumi. Hikayat ini memuatkan kepahlawanan dan kehebatan Keling, pengembaraan, penyamaran dan perkahwinannya dengan Kumang.
                Pengarang menghadirkan cerita yang berkaitan dengan dewa-dewi yang sarat dengan unsur mitos. Unsur ini diketahui melalui  cerita Mem  kepada cucunya, iaitu Thomas Edward Blair. Misalnya tentang hikayat, tentang Dewa Keling Aji Berani Beperang Datu Au Penyangga Punggu Berangan Ninggang Kyiai Anjai Sarat Sakai Pemanggai Lintang yang menghilang dalam kabus bersama-sama Rentap. Dewa Keling dan Rentap mencari ilang dan berjalan atas naga berkepala tujuh setelah Dewa Keling membaca mantera. Cerita Mem penuh dengan kehebatan, kesaktian dan keajaiban tentang Dewa Keling yang membantu dan menurunkan kesaktian kepada Rentap. Pengarang memanfaatkan peranan penglipurlara  melalui watak Mem dengan cukup teliti untuk memberi kesan  terhadap teknik penceritaan dalam novel ini.
                Kisah Dewa Keling memperkasakan Rentap juga sarat dengan mitos yang bergumal di dalamnya keajaiban dan penerokaan dalam dunia fantasi dewa-dewa. Pemerkasaan Rentap dilakukan oleh Dewa Keling, Nenek Andan dan Gelayan yang merupakan watak bukan manusia dalam masa tujuh hari setelah kelahiran Rentap. Dalam kisah ini Puteri Pelanduk muncul dan menyusukan Rentap yang kelaparan. Nenek Andan dapat menurunkan hujan setelah membaca mantera Sebungkok dan mereka bertiga bersama-sama Rentap yang masih bayi dapat berjalan di atas belakang buaya yang hidup dalam tasik yang dikeringkan petara. Mereka turut terperangkap dalam ancaman binatang buas yang menyerupai manusia ketika hendak mencari batu emplias dan terjatuh di atas paku pakis gergasi lalu bertembung dengan gergasi Buga Setua Tui. Bayi, iaitu Rentap diberi makan muntah gergasi kerana di dalam muntah ada batu emplias. Batu ratai pula akan dimuntah ular di rumah panjang.
                 Unsur mitos yang dihadirkan turut memerikan keajaiban pada sawah padi kepunyaan Imbong dan Ningkan, iaitu ibu bapa Rentap. Selepas Imbong berjumpa Dewi Kumang, sawah padi mereka menjadi-jadi dan bercahaya keemasan. Kelahiran Libau atau Rentap juga digambarkan adalah kehendak para dewa. Beras menjadi harum dan apabila dimasak menjadi sebesar biji jagung. Padi kepunyaan mereka tidak pernah habis di makan. Keluarbiasaan ini menggemparkan orang rumah panjang dan Tuai Rumah pengsan apabila menyaksikan kejadian nasi sebesar biji jagung.
                Mitos turut mewarnai Rentap apabila Rentap  bertukar menjadi gergasi dan dapat mengangkat ular besi dan meletakkannya di landasan keretapi. Kepala Rentap juga tidak lut apabila Garan membelah kepalanya dengan ilang, sebaliknya Garan yang mati. Rentap turun ke sungai dan muncul bersama-sama buaya dan membesar menjadi gergasi. Kebanyakan yang hadir ketakutan termasuk Tuan sehingga terkencing apabila Rentap menyentuh kepalanya. Unsur mitos mengangkat Rentap sebagai pahlawan yang digeruni penjajah walaupun sukar untuk mereka mengakuinya. Penggunaan unsur mitos menggambarkan kebijaksanaan pengarang dalam menerokai unsur tradisi sesuatu bangsa yang bukan sekadar diwarisi tetapi harus difahami dengan mendalam. Pengarang memperlihatkan kesedaran dan kekuatan menguasai mitos-mitos bangsa Iban hasil ketekunan dan penelitian jitu beliau membuat pembacaan terhadap buku-buku hikayat.
                Dunia mimpi turut dihadirkan pengarang dan mimpi merupakan ciri yang dominan dalam karya beraliran realisme magis. Mimpi-mimpi ini biasanya membawa alamat dan petanda sama ada baik atau buruk serta mengandungi pelbagai keajaiban sehingga dapat ke dunia sebayan. Mem yang tertekan dengan kesebatangkaraannya terlantar di gereja St Anthony Brooklyn, kekesalan dan kepiluan kerana anaknya sendiri sukar mengakui dirinya ada darah manusia Timur, keterkilanan kerana melanggar adat yang mengecewakan ibu bapanya dan kebersalahan Mem kerana menghilangkan khazanah bangsanya membuatkan jiwa Mem kacau. Mem mengalami kecelaruan, keharu-biruan, kekalutan, kerusuhan dan dilanda kemurungan sehingga terbawa-bawa dalam mimpi. Mem telah bermimpi pergi ke dunia sebayan,  iaitu dunia selepas mati dalam masyarakat Iban ketika duduk di atas kerusi goyang di hadapan pondok kediamannya di kawasan gereja.
                Mem berhalusinasi lagi antara mimpi dan realiti ke dunia sebayan dan berjumpa Rentap kekasihnya. Rentap ditemuinya di rumah panjang di Kerangan Panggil dan sedang menunggu kedatangan Mem. Rentap bertanya Mem tentang khazanah bangsa mereka yang amat berharga dan bimbang khazanah itu jatuh ke tangan manusia Barat yang pasti memanipulasikan khazanah itu untuk kepentingan mereka. Mimpi Mem sebenarnya menjadi petanda yang Mem juga akan dijemput ke dunia sebayan  seperti  mereka yang telah menghuninya kerana tidak lama selepas Mem Rosalinda atau Rita bermimpi, dia telah dijemput ke dunia sebayan dalam perjalanan pulang ke Kepulauan Borneo.
                Watak lain juga diwarnai mimpi yang memberi rahmat kepada mereka. Imbong bermimpi  berjumpa Dewi Kumang yang sangat jelita. Dalam dunia mimpi inilah digambarkan dewa-dewi yang jelita seperti disaksikan Imbong:
... Dewi Kumang yang sangat anggun itu. Dia terpesona melihat wajah anggun itu. Benar apa yang diceritakan nenek. Dia lebih anggun daripada Dewi Sogjatriputri dari Pulau Jawa, lebih cantik daripada Puteri Hang Lipo, lebih cantik daripada Puteri Wong Peh Li dari negara Tembok besar 1001 li itu dan Puteri Nagaketsu dari kepulauan negara matahari terbit itu.
                                                 (Jong Chian Lai 2009: 90)

                Imbong berjumpa Dewi Kumang setelah ada suara memanggilnya agar masuk ke dalam pokok kawi. Dewi memberitahu yang Imbong bakal melahirkan anak lelaki yang digelar Rentap dan akan menjadi ensumbar, iaitu pahlawan yang akan menggoncang dunia, agung, gagah, berani, kebal, kuat, bijaksana dan terbilang. Mimpi Imbong menjadi kenyataan kerana Rentap menjadi pahlawan agung dalam bangsanya sehingga  menggerunkan orang Barat.
                Unsur magis,  mitos, dunia   mimpi yang  berbaur dalam novel ini merupakan metode pengarang untuk menggema dan menggembar-gemburkan kelebihan, keistimewaan dan ketinggian kuasa minda manusia Timur yang sukar diyakini manusia Barat di samping menggambarkan yang tamadun Timur lebih tinggi kuasa mindanya daripada Barat. Mitos dewa dewi yang dilipurkan dalam novel ini menggambarkan kekayaan folklor bangsa yang penuh dengan unsur supernatural. Unsur-unsur kesaktian dan magisme yang sukar diterima akal dan rasional dieksploitasi pengarang bagi memperlihatkan kekayaan magis dan kehalusan peradaban manusia Timur. Unsur magis yang dilimpahkan pada Rentap mungkin juga satu perutusan politik antipenjajah pengarang melalui novel ini. Tambahan pula pengarang mahu bangsa ini memikirkan secara serius tentang politik, ekonomi dan sosial demi masa depan bangsa. Pemimpin pula harus ada sifat kebijaksanaan dan kekuasaan daya pemikiran serta sanggup berkorban demi bangsanya seperti pengorbanan Rentap untuk mengejar kemajuan dan pembangunan minda dan fizikal bagi bangsanya.
                EMTSA yang beraliran realisme magis merupakan sebuah karya pascamoden yang tidak lagi mementingkan watak tetapi lebih mementingkan pemikiran dan peristiwa. Watak-watak yang ada diberi idea, nafas dan pemikiran yang baharu. Jong Chian Lai  mencitrakan Rentap sebagai manusia yang melakukan pemberontakan dan penentangan dengan menggunakan kebijaksanaan, kuasa magis dan kuasa minda sebagai manusia Timur. Pengarang melakukan deviasi dengan memberi makna baharu atau pembaharuan kepada watak Rentap kerana Rentap bukan lagi seorang ketua yang hanya tahu melancarkan serangan dan menggunakan kekerasan dalam menentang Tuan seperti dalam novel Pemberontakan tetapi diberi pemikiran dan nafas yang baharu serta kebijaksanaan ketika berhadapan dengan Tuan, tidak lagi menggunakan kekerasan. Pola kebijaksanaan, pembangunan minda dan perancangan Rentap diakui pegawai Inggeris seperti dalam petikan berikut:
“Pahlawan itu amat bijak. Minda manusia timur sudah berupaya berinovasi, bervisi, membawa pembangunan, pemahaman sains dan teknologi, dan akan terjadi adaptasi, ciplak dan reka bentuk pemikiran manusia Barat”.
                                                             (Jong Chian Lai 2009: 148)

                Rentap dilukiskan mempunyai corak pemikiran yang sentiasa memikirkan kemajuan dan pembangunan bangsanya tetapi  bangsanya menganggap Rentap sebagai menyeleweng serta menimbulkan kemarahan Dewa Keling. Rentap tidak menghiraukan kemarahan dewa-dewa malah semakin giat dengan agenda pemodenan minda untuk kemajuan bangsanya dengan meminta keretapi dan jentera tolak daripada Inggeris sebagai alternatif untuk memajukan bidang pengangkutan dan memusnahkan hutan serta penunggu yang menyekat kemajuan bangsanya. Tindakan Rentap ini telah melanggar adat bangsanya sehingga dituduh tidak siuman. Permintaan Rentap dipenuhi Tuan walaupun mendapat tentangan ahli politik di Barat kerana bangsa Barat akan mendapat malu jika tidak dapat memenuhi permintaan daripada Rentap yang merupakan wakil bangsa Timur.
                Pengarang turut mencitrakan watak wanita yang mempunyai pemikiran yang berani dan bijaksana demi kemajuan bangsanya yang sebelum ini belum pernah diketengahkan beliau. Rita atau Mem Rosalinda sanggup melanggar adat rumah panjang dengan mengandungkan anak luar nikah hasil hubungan terlarang dengan pegawai Inggeris sehingga dihalau dari rumah panjang. Rita menjadi wanita pertama yang menjelajah ke negara Barat dan terlantar di gereja St Anthony, Brooklyn setelah menggemparkan rumah panjang. Tragedi yang menimpa Rita tidak melemahkan semangatnya untuk membantu memartabatkan bangsa Timur di mata orang Barat.
                Rita dicitrakan sanggup berkorban demi kemajuan bangsa dan mempertahankan martabat manusia Timur daripada terus dipandang rendah oleh orang Barat. Pencitraan  watak wanita yang berani dan bersifat feminis seperti Rita merupakan suatu pembaharuan dalam penciptaan beliau dibandingkan dengan karya-karya sebelum ini. Pencitraan pengorbanan dan keberanian Rita digambarkan seperti dalam petikan ini, iaitu apabila Rita mengatakan “Kaum Iban akan hidup di seluruh ceruk dunia dengan kelahiran bayi ini. Kaum kita akan menjadi bangsa besar, bijak, berani dan yakin. Aku sanggup berkorban demi kaum Iban  (Jong Chian Lai 2009: 353). Suara Rita ini merupakan siratan simbolik untuk mencapai kekuasaan bagi keagungan bangsanya.
                Dalam novel ini, Jong Chian Lai  mencitrakan Rentap dan Rita sebagai watak yang mengeksploitasi orang Inggeris dengan memperalatkan  manusia Barat seperti Micheal Leigh untuk menimba pelbagai ilmu bagi pembangunan bangsanya. Dekonstruksi, transformasi dan penilaian baharu terhadap Rentap ini secara tidak langsung membayangkan persepsi dan wawasan pengarang yang tidak mengongkong kreativitinya. Langkah pengarang mewirakan Rentap adalah tanda kebebasan berfikir dan wawasan untuk mengemukakan wira yang boleh menjadi inspirasi dan idola masyarakat dalam mengecapi kemajuan.
Jong Chian Lai bergerak secara sedar dengan berpegang pada realisme magis dalam EMTSA. Walaupun membuat perlanggaran dalam aliran yang dianutinya tetapi beliau tetap mengekalkan idealisme tentang masyarakat bawahan  dan masyarakat yang ditindas. Dalam EMTSA, aliran ini kelihatan pekat dan dilakukan beliau dengan penuh kesedaran demi  pembaharuan dan impak penyelidikan yang penuh dedikasi. Tindakan beliau ini bersesuaian dengan wawasan  untuk mengangkat maruah bangsa dan tamadun Timur serta kuasa politik secara tersembunyi dan tersirat  dengan penggemblengan unsur-unsur magis, unsur real dan unreal yang dibaur di dalamnya.
                Etnik terpinggir, mundur dan serba kedaifan distruktur pengarang sebagai bangsa yang hidup dan mempunyai kuasa politik kerana berjuang bersungguh-sungguh untuk menempatkan kemajuan bangsanya daripada tergelincir daripada arus pembangunan. Penamaan kapal  dengan nama ‘Rentap’ kepunyaan cucu Mem yang bernama Thomas Edward Blair di Barat mempunyai makna  etnik ini mempunyai pengaruh dan kuasa yang besar kerana nama kapal itu adalah sempena nama  Rentap yang merupakan pahlawan agung  masyarakat Iban. Rentap mempunyai kuasa magis, keajaiban, pengaruh, bijak serta mempunyai kuasa minda yang tinggi sehingga dikagumi dan dapat mengalahkan bangsa Barat seperti Tuan. Kapal ‘Rentap’ juga hidup di Barat dan mempunyai kru-kru yang terdiri daripada manusia Barat. Keadaan ini menggambarkan adanya daya dan kuasa politik sebagai satu simbolik kuasa dalam jiwa bangsa ini walaupun disuguhkan pengarang secara tersirat.
                Novel yang beraliran realisme magis merupakan sebuah teks pascamoden dan dikenali sebagai sastera pascamodnisme. Mana Sikana (2004: 280), menyatakan bahawa teks pascamoden sebagai “... karya yang dianggap mempunyai unsur antimodenisme, seperti teks-teks unreal, surealistik, absurdistik, semiotik, intertekstual, parodi, realisme magis, polivalensik dan ironik”. EMTSA menyangkut, menampakkan tendensi dan mempunyai pertalian serta keberkaitan erat dengan ciri-ciri teks pascamoden tersebut. Novel ini memperlihatkan adanya unsur antimodenisme melalui paparan folklor tentang dewa-dewi dan Hikayat Keling yang membantu menguatkan jalan cerita dan pemikiran yang hendak disampaikan. Unsur unreal dibaur dengan dunia mimpi dan dunia sebayan yang kadang-kadang sukar dikesan dalam cerita. EMTSA juga ada bisikan-bisikan tanda dan simbol melalui penggunaan watak haiwan seperti buaya yang melambangkan golongan yang berkuasa dan penggunaan nama Rentap untuk menamakan kapal kepunyaan cucu Mem.
                Berdasarkan peristiwa yang bertindih antara zaman silam dan kini, elemen-elemen magis, mitos, legenda dan falsafah, perwatakan yang berkait dengan latar dan sejarah, adanya pertentangan dan deskripsi fikiran lebih banyak daripada fizikal, maka  EMTSA adalah sebuah karya yang beraliran realisme magis. Novel yang beraliran realisme magis ini bukan sahaja menyumbang terhadap kelahiran teks yang bermutu malah turut menyumbang terhadap kelahiran teks-teks pascamoden dan avant-garde yang sarat dengan ciri-ciri pembaharuan yang tinggi mutunya.
Unsur-unsur magis digemblengkan melalui penggunaan batu-batu azimat kepunyaan Rentap yang ada kuasa magis. Khazanah yang hilang dan tenggelam bersama-sama kapal Royalist juga melambangkan kebesaran dan keagungan bangsa Iban sehingga menghantui hidup Mem selagi tidak berjaya mengembalikan khazanah tersebut kepada kaumnya di Kepulauan Borneo. ‘Hikayat Rentap’ juga melambangkan keagungan dan ketinggian bangsa Iban kerana hikayat ini memperincikan kelahiran, kepahlawanan dan kehebatan Rentap.
                Berdasarkan perbincangan tersebut, jelaslah yang EMTSA beraliran realisme magis yang turut diwarnai unsur parodi apabila wujud  pemutarbalikan sejarah melalui peristiwa penjajahan Brooke di Kepulauan Borneo. Pemutarbalikan ini menjadikan Rentap sebagai penjajah bukannya Tuan Brooke yang menjajah. Penilaian baru ini menyerlahkan ideologi pengarang untuk mengangkat martabat dan kuasa hidup golongan terpinggir khasnya etnik Iban ini. Walaupun etnik ini hidup  terpinggir tetapi daya dan keinginan untuk maju serta mempertahankan hak yang menjadi identiti bangsa mereka tetap tersemat dalam sanubari. Masyarakat sebeginilah yang mempunyai jati diri bangsa kerana ada inisiatif dan daya untuk melonjakkan imej bangsa. Idea-idea yang dipaparkan pengarang melalui EMTSA adalah usaha yang mulia dalam mengangkat dirinya sebagai pengarang yang melahirkan teks pascamoden.
                Pengarang yang kaya dengan pelbagai idea,  telah  memberi penilaian semula pada sejarah silam dan berani meneroka aliran  baharu merupakan pengarang yang mempunyai keberanian  dalam berkarya. Kelahiran EMTSA menempatkan karya Jong Chian Lai sebagai teks pascamoden yang memberi sumbangan dalam dunia sastera pascamodenisme.  Kelahiran teks pascamoden ini bukan sahaja memperkaya khazanah sastera tetapi memperlihatkan narasi  teks yang berbeza daripada penciptaan beliau sebelumnya. Penyulamanan  dan pembauran unsur-unsur yang membina aliran realisme magis melambangkan ketinggian kuasa minda dan kekayaan budaya serta tradisi yang dikongsi bersama-sama oleh manusia Timur. Kehadiran unsur-unsur ini menyepadukan teks ini sebagai teks yang beraliran realisme magis yang bersesuaian dengan kemahuan pengarang yang mahu mengangkat maruah bangsa Timur. Penyepaduan unsur-unsur  ini hasil daripada pengalaman penyelidikan pengarang mengunggulkan teks ini sebagai sebuah teks pascamoden.







Rujukan
A.Samad Said. 1987. Dari Salina ke Langit Petang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa          dan Pustaka.

Buyong Adil. 1981. Sejarah Sarawak. Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan          Pustaka & Kementerian Pelajaran Malaysia.

Jimmy Donald. 1998. Hikayat Keling Gerasi Nading. Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa       dan Pustaka.

Jong, Chian Lai. 2009. Ensera Marga Timur dari St. Anthony. Kuala Lumpur:  Dewan       Bahasa dan Pustaka.

Mana Sikana. 2004. Sastera Melayu Pascamodenisme. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Shahnon Ahmad. 2002. Unsur realisme magis melalui konsep pencerobohan dalam      karya-karya awal Gabriel Garcia Marquez. Dlm. Lalita Sinha (pytg.). Tradisi                dan Modeniti: kesusasteraan melintasi zaman dan wilayah, hlm. 129-138.           Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.

Sohaimi Abdul Aziz. 2002. Unsur sejarah dalam metafiksyen historiografik: satu               pemikiran pascamoden. Dlm. Lalita Sinha (pytg.). Tradisi dan modeniti              :kesusasteraan melintasi zaman dan wilayah, hlm. 139-157. Pulau Pinang:         Penerbit Universiti Sains Malaysia.

Ungku Maimunah Mohd. Tahir. 1996. Elemen realisme magis dalam Hujan Pagi:             satu kajian berdasarkan novel One Hundreds Years of Solitude karya Gabriel        Garcia Marquez. Dewan Sastera  Januari:  20-27.

http://en.wikipedia.org.wiki.magical_Realism (15 Jun 2010)



[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Magical_Realism (15 Jun 2010)
[2] Dislocation bermaksud latar yang secara jelas boleh berlaku di mana-mana sahaja dan bila-bila masa (Mana Sikana, 2004, hal. 17).
[3] Emplias, ratai dan jerenang merupakan batu-batu biasa dan tiada warna tetapi dipercayai masyarakat Iban mempunyai kuasa atau roh yang dapat memberi kekuasaan (Jong Chian Lai -wawancara 20/6/2010).
[4] Engkurumong, bebendai dan gong merupakan alat muzik tradisional dalam masyarakat Iban (Jong Chian Lai- wawancara 20/6/2010)

No comments:

Post a Comment