Media
Sosial : Bahasa Mendidik atau Bahasa Mengherdik?
Bahasa
merupakan wahana atau medium yang berkesan untuk berkomunikasi atau berhubung
dengan orang lain. Oleh itu, kita perlu memaparkan cara yang berhemah dan sopan
atau menggunakan bahasa yang berlapik kerana bahasa melambangkan keperibadian
dan citra diri seseorang. Hal ini perlu diberi penekanan yang sewajarnya dan
mendalam khasnya dalam media sosial yang berfungsi sebagai penghubung dan
merapatkan kemesraan antara satu sama lain.
Andreas dan Michael Haenlein (2010)
mendefinisikan media sosial sebagai sebuah kumpulan aplikasi berasaskan
internet yang membangun atas dasar ideologi dan teknologi web 2.0 yang membolehkan penciptaan dan pertukaran. Adakah
fungsi ini benar-benar dimanfaatkan oleh pengguna media ini?
“Biar muka tak cantik, tapi hati
kena baik. Apa yang keluar dari mulut kita adalah cerminan peribadi kita.”
Ungkapan ini sering berkumandangan di corong-corong radio khasnya Radio Sinar FM setiap hari. Seruan ini
adalah sebagai peringatan agar setiap orang menjaga dan memelihara perkataan
yang keluar dari mulutnya agar tidak menyentuh sensiviti pihak yang lain. Senario
ini dibangkitkan kerana masyarakat kita suka menggunakan bahasa yang kasar,
menghina, memaki hamun atau dengan kata lain menggunakan bahasa yang bersifat
emotif untuk mengherdik pihak yang lain. Justeru, peribahasa kerana pulut
santan binasa, kerana mulut badan merana amat signifikan dalam situasi ini dan
patut dijadikan ikhtibar sebelum mengeluarkan patah-patah kata.
Media sosial yang popular seperti Facebook, Twitter, Myspace dan Plurk merupakan medium media sosial yang
digunakan untuk berkongsi maklumat, komen, maklum balas dan penghubung
silaturahim yang cepat. H. Kietzmann (2011) berpendapat bahawa media-media
sosial ini amat pantas capaian, tindakannya
dan tanpa had. Kelajuan media ini menampakkan kejayaannya menandingi dan
menggantikan media massa konvensional dalam menyebarkan berita-berita semasa.
Namun, manfaat media-media ini diselewengkan
oleh sesetengah penggunanya kerana menjadikan medium-medium ini sebagai medan
perlumbaan untuk meluahkan kemarahan dengan menggunakan bahasa yang bersifat
emotif. Perkataan-perkataan seperti “jahanam”, “bodoh”, “bangang”, “anak haram”
dan “haram jadah” menjadi mainan bibir segelintir daripada mereka yang menjadi
penghuni aktif dan produktif laman-laman sosial ini apabila memberi respons
terhadap sesuatu isu semasa yang berlaku.
Misalnya, isu global tentang kekejaman Israel terhadap penduduk
Palestein, siapa yang tidak kasihan dan marah atas kekejaman tersebut? Namun
perlukah diluahkan di laman Facebook
“Jahanam Israel Zionis”? Hal sebegini sepatutnya tidak berlaku jika kita
menjaga tutur kata kerana komen boleh diberikan dalam pelbagai bentuk yang lebih
positif, misalnya digantikan dengan doa dan istighfar sebagai tanda kekesalan
atas perkara yang berlaku.
Perkataan
seperti “sial” menjadi mainan mulut sehingga langsung tidak berasa bersalah
atau berasa malu ketika menulisnya dalam ruangan-ruangan berkenaan. “Sial” amat
sinonim dengan perkataan “jahanam” yang biasa digunakan sebagai bahasa makian
dan cemuhan yang kesat dan kasar. Selain itu, frasa “pergi mampus” juga sering
digunakan sebagai tanda kebencian terhadap komen orang lain. Istilah “mampus”
sinonim dengan “mati” yang biasanya digunakan untuk haiwan tetapi digunakan
untuk memaki rakan yang sama-sama menjadi penghuni di laman-laman berkenaan. Penggunanya
tanpa segan silu malahan dengan bangga diri yang tidak bertempat seolah-olah
diri sebagai hero apabila dapat menyumpah atau mengutuk orang lain sebagai
tanda protes. Kemarahan diekspresikan dengan menggunakan bahasa yang kesat agar
komen dan kritikan itu lebih berkesan dan mendapat perhatian ramai. Mungkinkah ini menjadi motif bahasa tersebut
digunakan? Adakah tidak ada bahasa halus atau yang lebih sopan untuk
menyampaikan protes? Penggunaan bahasa yang kasar dan kesat mencerminkan
masyarakat kita suka mencarut dan menggunakan bahasa sebagai saluran untuk
mengherdik bukannya mendidik.
Dalam
memperkatakan hal ini, penulis ingin mengutarakan penggunaan perkataan “puii”
khasnya dalam laman Facebook apabila
tidak menyukai atau menyetujui pendapat orang lain. “Puii” merupakan tafsiran
daripada perbuatan meludah ke dalam bentuk bahasa. Perkataan ini memberi
gambaran yang kotor sebagai tanda marah kepada orang lain yang tidak
sependapat dengannya. Seelok-eloknya perkataan “puii” tidak perlu diluahkan
kerana perkara ini mencitrakan keperibadian yang negatif walaupun orang lain
tidak mengenali siapa kita tetapi secara tidak langsung mengetahui begitulah
keperibadian kita. Sesetengahnya suka menggunakan perkataan “jantan” dan “betina”,
jika ditujukan kepada manusia juga tergolong dalam bahasa yang kasar kerana
manusia disamakan dengan haiwan. Hal ini memberikan gambaran yang tidak sihat
khasnya kepada generasi muda kerana generasi ini perlu dididik dengan amalan yang sempurna. Jika masyarakat kita
suka menggunakan bahasa yang bersifat negatif, bagaimanakakah kita hendak mendidik
mereka menjadi pengamal bahasa yang baik dengan paparan bahasa yang mengherdik
sebegitu?
Ringkasnya, masyarakat kita pada hari ini sudah tidak memelihara ciri-ciri ketimuran yang sarat dengan nilai-nilai mulia dan budi pekerti yang tinggi. Bahasa telah diangkat sebagai medium yang berperanan untuk menggabungjalinkan aspek pemikiran, kesopanan dan keintelektualan masyarakatnya agar bahasa sentiasa terpelihara kerukunannya. Media sosial yang diharap mendidik masyarakat sebaliknya mengajar untuk mengherdik kerana masyarakat tidak menggunakannya dengan saluran dan pendekatan yang betul. Justeru, masyarakat harus mempunyai kesedaran yang tinggi dan kembali kepada akar umbi bangsa Timur yang mengutamakan nilai-nilai mulia dan kesopanan dalam berbahasa. Penggunaan bahasa dengan cara yang berhemah dan sopan dapat mencerminkan sosiobudaya, keperibadian yang mulia dan asal-usul seseorang selain memanifestasikan jati diri sesebuah bangsa yang bertamadun.
No comments:
Post a Comment